Ondska

Okej, det är bara Emma som fick vara oduktig på svenska lektionen ;)

Sitter och tricksar med ett svenska arbete som ska vara klart denna veckan om ondska. Måste erkänna att det är grymt svårt att göra en artikel som ska nå upp till den nivån som jag vill med en sådan luddig lärare. Känner att jag inte får några raka direktiv hur det ska göras.

Måste få lite mer av andras syn på ondska som jag kan reflektera till.
Vad relaterar ni till ordet ondska? Är en människa god eller ond?

Hade varit bra om ni som läser min blogg skulle vilja svara på den frågan :)

Nä, nu ska jag fortsätta  //sofie


Kommentarer
Postat av: D

Ondska är subjektivt. Något som går emot samhällets riktlinjer i stort definieras ofta som ondska. Sen har alla sina egna definitioner; för mig är det att skada någon annan varelse fysiskt eller psykiskt mot dennes vilja.

En människa är inte i grunden ond eller god enligt mig, utan det är handlingarna som bestämmer. En person kan därför ses som ond av en viss person, men god av en annan, beroende på deras referensramar.

Ondska: rasism, djurplågeri, Carola.. Godhet: ketchup

2009-10-12 @ 16:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0