Nyttig Cheesecake



För några veckor sedan fick jag och David för oss att leta upp ett till "nyttigt" efterrättsrecept. Efter en stunds letande kom vi fram till att ge oss på att testa att göra nyttig cheesecake. Jag som aldrig har ätit cheesecake innan har ju inte den "vanliga" varianten att jämföra med så jag vet inte hur den ska smaka men det var gott i alla fall. Det är väldigt smidigt att göra också. Tog ca 30 minuter att göra den, smidigt och bra, eller hur? Som vanligt skulle det vara trevligt med en liten kommentar om ni har testat det.

Ingredienser:
  • 10 digistivkex
  • 75 g margarin
  • 3 äggulor
  • 2 burkar lätt kesella
  • 1-2 tsk vaniljsocker

1.Börja med att sätta på ugnen på 180 grader.
2. Smält margarinet, mortla sönder kexen och rör sedan samman dessa. Detta kommer bli cheesecakens botten. Arbeta ut bottnen i en form som du kan ta bort sidorna på.
3. Sätt in cheesecakens botten i ugnen i ungefär 5-10 minuter.
4. Häll äggulorna i en bunke tillsammans med kesellan och vaniljsockret. Vispa ihop smeten och häll den över cheesecakens botten och se till så att lagret blir jämt över hela kakan.
5. Ställ in cheesecaken i ugnen i 20 minuter. Låt den sedan svalna innan du serverar. Servera gärna med bär.


Kommentarer
Postat av: Jannika

hittade den här när jag googlade nyttig cheesecake och måste säga den är helt underbar! <3 har gjort den ett flertal gånger och lika underbart god varje gång! :)

2012-03-03 @ 17:52:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0