Spenatcanneloni med keso

Som jag nämnde i det tidigare inlägget så var jag i full färd med att laga mat. Spännande mat. Ikväll blev det spenatcanneloni med keso, vilket var ganska så speciellt. Gillar man inte spenat så är det definitivt inget att testa. Men eftersom jag är spenatälskare så passade detta mig helt perfekt. Kändes lite så där lyxigt att använda färska lasangeplattor, dessutom mitt i veckan. Inte helt fel faktiskt. Ett helgtips med andra ord.
______________________________________________________________________________________________________________________



Det här behöver du:

Till själva rullarna:
  • 250 g fryst spenat
  • 250 g Keso
  • fetaost
  • Färska spenatplattor
  • salt, peppar
Till ostsåsen
  • Några skivor ost
  • Matlagningsgrädde 4% fett
  • salt, peppar

Det du behöver göra nu är alltså:
  1. Sätta på ugnen på 225 grader.
  2. Tina den frysta spenaten och häll av vattnet så gott det går.
  3. Blanda sedan ihop spenaten med keson och krydda med salt och peppar efter eget tycke och smak.
  4. Lägg keso och spenatblandningen i de färska lasangeplattorna och rulla ihop dem och lägg i en ugnsäker form.
  5. När du har rullat klart rullarna så börjar du med ostsåsen. Häll lite av matlagningsgrädden (4%) i en kastrull på låg värme.
  6. Skiva några skivor ost och lägg i kastrullen och låt det smälta. Krydda!
  7. Häll sedan ostsåsen över rullarna och jag märkte att det är bättre att se till att alla rullar får lite sås på sig för annars blir det lätt torrt.
  8. Låt det stå i ugnen i ca 20 minuter och servera det sedan till sallad.

______________________________________________________________________________________________________________________



Hela den här rätten känns väldigt lyxig och man förväntas stå länge i köket, men detta går faktiskt väldigt snabbt och enkelt att göra. Jag kanske ägnade max 40 minuter i köket, varav 20 minuter var det inne i ugnen. Tänk på att ovanstående recept är beräknat till 4 portioner. Jag gjorde lite mer än det och det räckte precis till mig och David samt en portion till morgondagen. Då hade vi ändå quornfiléer till också.

Som vanligt vore det roligt att höra vad andra tycker om detta receptet. Så om du testar så vore det kul om du kommenterade och sa vad du tyckte i efterhand...

Lycka till!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0