Quornfiléer i soltorkade tomtater/fetaost sås

Hejsan allihopa,

här kommer det första receptet/ matinspiration för den som vill ha lite helglyx mitt i veckan. Den här maträtten gjorde jag och David i helgen och det blev sjukt gott. Så här kör vi!

Ingredienser:

-Quornfiléer
- 1 lök
- 1 burk soltorkade tomater
- 200 g fetaost
- 4 dl matlagningsgrädde
- 0,5-2 dl olja
- salt

1. Det första man ska göra är att sätta på ugnen på någon lämplig temperatur. Jag körde med 220 grader sist, men jag vet faktiskt inte vad det egentligen ska vara på.

2. Hacka upp löken, skär de soltorkade tomaterna och fetaosten i mindre bitar. Sedan blandar jag ihop dessa i en bunke.

3. Häll i matlagningsgrädden, oljan och kryddorna. Tänk på att om du vill ha maten lite nyttigare ta mindre olja. De soltorkade tomaterna ligger i oljan, använd den eftersom den är kryddad. Jag kan tycka att 0,5 dl räcker gott och väl. Men tänk också på att tabasco är väldigt starkt så ta därför inte mer än några droppar. Rör sedan ihop allting.

4. Lägg quornfiléerna i en form men om du inte är vegetarian som jag kan du då använda kycklingfiléer. Häll över såsen och sätt på aluminiumfolie och sätt in dem sedan i ugnen. Tänk på att om du använder dig av kycklingfiléer krävs det att de är inne i en timme i ugnen. Quornfiléer tar relativt snabbare att laga därför behöver du bara vänta på att allt ska bli varmt, kan ta mellan 20-30 minuter om ugnen är varm från början.

5. Efter såsen är varm så kan du ta ut formen och fiska upp filéerna ur såsen. Sedan är det dags att reda såsen. Jag brukar göra en vatten och mjölblandning och hälla i, sedan röra om. Funkar oftast bra.

6. Lägg filéerna i såsen igen och sätt in dem i ugnen ytterligare en stund. Du kan sedan servera detta med bulgur, ris eller stekt potatis.

Lycka till!



Om du testar detta recept kommentera gärna vad du tycker!

Kram Sofie!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0