Müslibars


Nu kommer receptet på de fantastisk omtalade müslibarsen som jag har gått och småätit på i ett antal veckor nu. Sist jag gjorde dem så frågade jag min kära mor vad hon tyckte om dem när jag såg att det fattades en och hon var den enda som var hemma den kvällen. Till svar fick jag, "Ja, de var lite torrare, men det var ju mindre margarin och då gjorde det ju inget... Men... hur visste du att jag hade tagit en?" Ja, som sagt hon var den enda som var hemma, inte speciellt svårt att lista ut kära lilla mamma. Nu har jag tjötat tillräckligt. Let's cut to the chase.

Ingredienser:
- 8 dl Müsli, ica gott liv
- 1 pkt aprikoser
- cashewnötter, naturella
- 5 ägg
- 50 g - 25 g margarin

Gör så här:
Hacka nötterna och dela aprikoserna till mindre bitar. Blanda sedan ihop alla ingredienser. Anledningen till varför du ska ha ica gott liv müslin är för att den innehåller inget socker. Mängd margarin är en fråga om tycke själv. Ni som läste ovanför hörde vad min mamma sa, lite torrare blir det. Men enligt mig är skillnaden så enormt liten att det inte gör någon skillnad. Detta ska liksom vara ett mellanmål och inget godis, så det är ju bättre med desto mindre socker, salt och fett. Jag brukar ta en sådan bar efter jag har sprunigt, perfekt för ett sådant tillfälle.

När du har blandat samman ingredienserna så är det bara att breda ut allting på en plåt. Tänk på att ha en tjocklek på ungefär 2 cm. Sedan in i ugnen på 180 grader i ca 10 minuter.

När müslibarsen har gräddats och då är det dags att dela dem i mindre bitar. På det ovanstående receptet brukar det bli ungefär 22-24 st.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0