Idékväll på Sciencepark

Ikväll var jag och David på en föreläsning på sciencepark om att starta eget företag och sådant. Föreläsningen var en smula långdragen men annars tycker jag nog att de fick med en hel del saker som jag inte hade tänkt på för fem öre. Visst, även om man har en hyfsad genomtänkt idé så tror jag nog att jag aldrig riktigt har insett hur mycket tid och energi vissa idéer tar att arbetas fram. Det exemplet som de hade med ett företag som arbetade fram rullstolshjul med växlar kanske var ett extremt långdraget exempel men jag känner på sätt och vis ändå igen mig med att vara för mycket tidsoptimist.

Tidsoptimist är jag ju nästan kännt för att vara hos alla människor som träffar mig. Men ibland kan jag önska att jag vore mer effektiv och göra vissa saker klart mycket fortare och samt ha orken för att göra lite till, vilket jag inte alltid har. Oavsett vilket så fick jag och David presentera vår idé inför scienceparks personal och få lite allmänna tips och råd samt diskutera kring vår idé så att vi fick se det på andra sett vilket jag tror är bra. Vi hade chans att få 15 000 kronor i bidrag till att utveckla vår idé men jag har väldigt svårt att tro att vi lyckades få detta bidraget. Men det kändes som sagt verkligen som att de trodde att vi inte var helt ute på hal is, vilket kändes bra.

Ibland är jag dock lite för rädd för att få allt för stora visioner om vissa saker, vilket kanske är fel. Kanske är det bra att drömma så orealistiskt det bara går för att kunna klättra lite högre än vad man annars hade lyckats med. Men jag är alldeles för rädd för att bli besviken och därför lägger jag hellre drömmarna på en lägre ribba än vad jag kanske hade klarat av. Vi får väl se om det blir något eget företag eller om vi fortsätter att jobba för andra. Men jag är ändå glad för att vi diskuterade vår idé...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0