Lördagmorgon

Idag har jag och David varit riktigt spontana. Medan David gjorde annat så påbörjade jag en grahamssconesdeg och när jag nästan var färdig började David leta upp hur man gjorde eget veteprotein utav vetemjöl. Detta låter kanske helt sjukt i era öron men både jag och David har tidigare hört talas om folk som har utvunnit detta protein och gjort ett slags "låtsaskött" utav. Efter en mer genomgående sökning hittade David att det hette Seitan och var egentligen något gammalt kinesiskt recept där de tvättade vetemjölet så mycket att det bara fanns kvar det där proteinet.

Nu till det häftiga! När detta har tvättats, kokats och så tillräckligt länge så kan de marineras och tillagas och bli som nästan en stek, eller färs eller vad man nu vill använda det till. När jag hörde talas om detta första gången tänkte jag faktiskt hur skulle man kunna få vetemjöl till en köttliknande klump? Men jag hittade faktiskt en lustig bild på det och det ser ju ganska så likt ut, eller vad säger ni? Jag har dock väldigt svårt att tro att det kommer smaka som kött, men det ska bli spännande att testa.

För det tredje så har jag funnit ännu en likhet mellan David och min pappa. De är båda beredda på att uppoffra mer än fem timmar till matlagning...


En bild på seitan...

Kommentarer
Postat av: mamma

Ni är välkomna hit på en riktig köttbit annars, det låter enklare...

Att laga mat i så många timmar är i mitt tycke helt oförsvarbart. Idag åt vi veckans rester till lunch, lagom lättlagat enligt mig.

2011-04-16 @ 13:59:26
Postat av: Sofie

Haha, David säger att är undantaget som bekräftar regeln, eftersom han säger själv att han inte brukar laga mat så länge. (eftersom jag står för matlagningen oftast). Annars får ni komma förbi imorgon och smaka på en riktig vegetarisk köttbit med kantarellsås. Det tycker jag låter smidigt för er del...

2011-04-16 @ 15:35:01
URL: http://sofijeh.webblogg.se/
Postat av: mamma

Akta dig för att ge sådana inbjudningar, vi kanske kommer... ;)

2011-04-16 @ 17:51:15
Postat av: Sofie

Det får ni så gärna göra :) Halv ett om ni känner för det. De är bara att ringa då!

2011-04-16 @ 19:25:57
URL: http://sofijeh.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0