Några enkla tips att för att få högre betyg

När jag gick i grundskolan, hade jag flest VG men också några G. På den tiden trodde jag INTE kunde få högre betyg än så och därför var jag nöjd med det. MVG var ju bara till för dem som var smarta. Det var först när jag började tvåan, efter jag hade läst Raman Mehrzads bok- MVG i allt som jag fattade att jag visst kunde få det. ALLA KAN få MVG! Det är något av hans slagord som jag håller fast vid.

Trots att jag var utrustad med de bästa verktygen lyckades jag inte riktigt i alla ämnen att få upp betygen. Det var först när jag fann min studieteknik som jag fattade hur jag skulle lyckas. Efter det så har det flytit på rätt så bra, jag har utvecklat min kunskap om studieteknik och lyckats bra hittills på Högskolan också. Därför tänkte jag att jag skulle skrapa ihop en liten tipslista för er som är intresserad av att höja sitt betygsnitt.


1. Det första är en klassiker. Vem har inte hört både lärare tjata om att det är viktigt att börja plugga i tid? Tråkigt men sant så sitter den kunskap som du har bearbetat under lång tid bäst. Dessutom är du viktigt att du kan teorin för att kunna förstå den. Förståelse är också bland det viktigaste för att nå betyg VG-MVG, 4-5 eller vilken skala din skola använder sig utav. Det är faktiskt först när du förstår faktan som du kan tillämpa den ifall det inte kommer stå Förklara när skelettet är färdigutvecklat. utan det kanske istället står Varför rekommenderas det att man inte ska börja träna innan kroppens skelett är färdigutvecklat? Det är en sådan fråga som jag minns att jag blev chockad när den kom på ett prov i andra året på gymnasiet.

Om du har svårt att börja plugga i tid är det allra enklaste att du sätter upp ett lässchema två veckor innan provet så att du har fått ett helhetsperspektiv innan du kan gå djupare.

2.Något som jag först fattat nu på högskolan är hur viktigt det är att anteckna det som läraren skriver. Du är ju där av en anledning, att lära dig det läraren kommer ta upp, så varför inte ägna den timmen åt att försöka förstå samtidigt som du antecknar istället för att prata. Läraren kommer troligtvis ta upp det allra viktigaste som troligtvis också kommer på ett eventuellt prov, eller är bra att ha med i en uppsats. (Kom ihåg att rabbla upp fakta är inget svårt, därför är det viktigt att du visar att du har förstått det genom att sätta det i ett nytt perspektiv).

3. Att följa lärarens anvisningar är viktigt. Han/hon kanske ger exempel på hur man skulle kunna göra men betonar att det är valfritt, då vill läraren antagligen att det ska vara med. Som nu hade jag en reflektion i kursen Grundläggande och vetenskapligt arbetssätt och projektarbete där läraren skrev att vi kunde också jämföra med olika modeller. När jag fick tillbaka motiveringen till det betyg så skrev han att jag återanvände modellerna och visade tydligt hur vårt samarbete i gruppen hade fungerat, vilket troligtvis hjälpte upp betyget.

4.Klassiker igen, VÅGA FRÅGA! Du är inte dum för att allt inte är glasklart direkt, det visar att du är intresserad. Och om läraren inte är tillräckligt pedagogisk (vilket jag också har stött på) och praktiskt taget idiotförklarar dig så strunta i att fråga honom (även om det i vanliga fall är första alternativet). Fråga en kompis, eller en förälder eller någon annan som du tror kan ge dig en bättre förklaring. Dessutom är alla individer och förstår vid olika typer av förklaringar, så dina föräldrar kanske vet vilka förklaringar så passar dig bättre än läraren.

5. Att ha mål är riktigt viktigt. Utan mål och ambitionen att nå höga betyg kommer du troligtvis inte göra det heller. Skriv ner dina mål som du vill uppnå på varje delmoment i kursen. Tänk på att ha realisitiska mål. Målet behöver nödvändigtvis inte vara att du ska ha MVG. Det kan lika gärna vara att du vill lära dig en viss sak, eller att du vill slå någon annans resultat. Det sistnämnda fungerar på mig väldigt bra.

6.Den sista, men kanske den allra viktigaste punkten. Alla är som sagt olika. Bara för att jag är tävlingsinriktad och gör allt till tävling inombords så kanske det sättet inte fungerar för dig. En person gillar att läsa och ta in informationen lugnt och försiktigt på sitt eget sätt, medan får bättre kunskap och förståelse genom att diskutera det med någon annan. Inget sätt är bättre än det andra, så det gäller att hitta sin egen studieteknik och pluggstil.

Nu blev detta inlägg väldigt långt, men det är några tips som jag själv har kommit väldigt långt på i skolans värld.

Kommentarer
Postat av: Andrea Femerstrand - Illustratör

Svar: Tack så mycket! Hoppas de kommer till nytta :)

Hehe, ja försöker vara så aktiv som möjligt nuförtiden :)



Söta missar du har förresten!

2011-12-22 @ 11:38:38
URL: http://noukah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0