Bit för bit... - Ulrik Munther

Tänkte visa er en bildserie (alla tagen med en mobilkamera så därav dålig kvalite) om hur jag gjorde Ulrik Munther-bilden steg för steg. Bilden var som sagt gjord med promarkers vilket är en alkoholbaserad penna. Användningen av dessa tycker jag är väldigt likt vanliga tuschpennor men det är ganska stora skillnader. Man kan till exempel jobba upp en bild lager för lager (ungefär som man gör i PS/GIMP), skillnaden är den att du gör det på papper istället. Jag tänkte inte gå in mer på det just nu eftersom jag tänker att jag i framtiden kan göra ett större inlägg om det istället.

Jag har använt promarkers ganska så regelbundet sedan februari och det finns många sätt att använda dem på, men jag använder detta konstverktyg på detta sätt:


Börjar med att måla upp en skiss som jag är hyfsat nöjd med. Givetvis korrigerar jag bilden nogrannare när jag ser något som jag är lite missnöjd med.


Sedan börjar jag med att måla huden i ansiktet. När jag målade denna bild utgick jag från en bild som var tagen från den tiden han var med i Lilla Melodifestivalen, genom den bilden kunde jag se ungefär hur ansiktet såg ut med vissa skuggor samt huvudformen. Så kolla gärna på en bild som du utgår ifrån för att se skuggor och ljussättning, när du väl får till det blir din bild så mycket bättre!


Sedan målade jag dit hans händer och kläder.


Sen målade jag dit hans utrustning. Nu kan man ju tro att bilden är klar. Jag har märkt att vissa använder triamarkers till till exempel tunnare linjer då dessa markers har tre spetsar, men det har inte jag så jag använder mig av en simpel bläckpenna. Fungerar också väldigt bra!


Här ser ni hur jag har börjat fylla i med bläck som sagt. För att se hur bilen på Ulrik Munther blev kan du klicka här!

Kommentarer
Postat av: Fotograf Malin Johansson

Det skulle vara väldigt kul att förstå!

2011-07-29 @ 16:25:39
URL: http://fotojohansson.blogg.se/
Postat av: Fotograf Malin Johansson

Ulrikbilden blev failad. Du måste träna mer på nyanser och former. Ingen människa på hela jorden har så korta armar. Armarna går ju ner till rumpan och lite till. Tänk på det. Annars var den ganska bra. Glöm inte klädernas skrynkligheter och att du inte har brottom till nästa gång. OCH en mun ser inte ut som en pratbubbla. Du måste ordna så att munnen får en bättre form. Ulrik är blekare och har inte becha ögonbryn. Gitarren är riktigt failad också. Så glöm INTE nästa gång att ta tid på dig. Om du inte kan det så är du ingen riktig konstnär.

2012-01-31 @ 10:17:53
URL: http://fotojohansson.blogg.se/
Postat av: tove

Tycker proportionerna var lite dåliga, och sen färgerna. Ulrik är ju blekare, har ljusare håt och sen bläcket skulle du nog hoppat ta istället en tunn Line marker ex. 0,1mm.

Men det kan ju vara lite svårt med färgerna om man inte har alla. et tips; fyll bara i färg längst alla sträcken. Och blenda det sen. då får man en känsla av att det är proffaigare än fet ser ut

2012-05-21 @ 16:00:41
URL: http://gargamello.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0