Egypten i bilder... -dag 4 - Karnak


En modell över hur Karnaktemplet såg ut från början samt entrén till Karnak.


David vid en av statyerna som skulle föreställa en av kungarna som byggde Karnak. För er som undrar vad kungen har mellan benen kan jag meddela att det är den kungens hustru. På den andra bilden är det gången inåt i templet, till dess kärna kan man säga. Det var också där som de "uppfann" dagens klocka.


Vår käre lokalguide som var riktigt engagerad måste jag säga. Han var grymt kunnig också, var väldigt positivt överraskad.


På den första bilden så ser ni den lilla "poolen" som ni såg på modellen innan. Den sjön eller vad man nu ska kalla det för skulle man gå runt för att få sina önskningar uppfyllda, trodde man då när man byggde detta mäktiga verk. Tydligen var avståndet runt sjön väldigt långt så det är inget som jag skulle ge mig på i den värmen. På den andra bilden ser ni ytterligare statyer.


På den första bilden tror jag att det var gudstemplet där bara präster fick gå in i förr (är dock väldigt osäker). Den andra bilden visar hur mäktigt det måste ha varit när det var nybyggt. Templet har trots allt ganska många tusen år på nacken.


Vi kom fram till slutet av templet!


En trött och utmattad Sofie vid en av Karnaks minsta pelare.


Alla ristningar i alla pelare samt väggar var förr imålade, men eftersom mycket sol och lite regn gör att det mesta har försvunnit är det bara i princip det som är i taket som fortfarande färgen syns. Jag själv måste säga att Karnak var en häftig upplevelse och jag har aldrig tidigare sett något så mäktigt. Dessutom har platsen så mycket historia bakom som man inte hade kunnat tro. En helt klart värd sevärdighet att besöka om man ändå ska till Egypten! Men det klart, smaken är som baken.

Kommentarer
Postat av: David

Ja.. Otroligt stort. Otroligt gammalt. Imponerande och otroligt varmt ;)

2011-07-19 @ 00:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0