Egypten i bilder... -dag 5 & 6 - Dophine Spotting

Eftersom vi hade varit uppe rätt sent under Luxorresan (nämnde jag att enkel resa tog drygt fyra timmar i bil?) I alla fall så var vi väl rätt slut så vi var på stranden och solade och badade massor. David snorklade och jag läste ut en av mina böcker som jag hade haft med mig som var ungefär 500 sidor och påbörjade en annan. Det var väl ungefär den dagen så att säga. Jag tog heller inga bilder från den dagen så ni får nöja er med David grimasbilder:

Ibland kanske vi verkar lite för seriösa för att ta oss på allvar...?

Under dag sex så var det Dophine spotting som stod högst på schemat. Jag är säkert långt ifrån den enda som har drömt ungefär hela livet om att få simma med delfiner.

Vi på båten ut mot en av två dolphinehouse i röda havet. Resan dit tog ungefär två timmar med stark sol och underbart sällskap!

David höll tårna på att vi skulle få se delfiner vilket var bara 80 % chans att det skulle hända. Sen under resan dit stötte vi på en båt som hade ett väldigt roligt namn: My Obsession.


Havet var fantastiskt vackert att se på. Aldrig sett ett så blått hav med så klart vatten. De förklarade för oss att det berodde på att det var lite nederbörd och höga salthalter. Men givetvis tog jag inte dessa kort för att ni skulle få se ett blått vatten. Det var meningen att ni skulle få se det här:

Vi fick se delfiner! Och då kan man tro att historien slutar här och det hade den säkert gjort också om jag inte hade övervunnit min rädsla att hoppa i havet trots att det var miljontals fiskar i vattnet (hajarna kommer, hajarna kommer. Och pappa haj duh duh duh duh duh duh) Nej, fanns kanske inga hajar där just då. Men det var min skräck och då tar fantasin till som många vet.

Både jag och David tyckte att det var toppen att vi fick se delfinerna och jag var superglad. Sen hoppade vi i vattnet och simmade lite. När vi var påväg upp igen så ropade några till oss från andra båten att delfinerna var där och när vi kollar ner i vattnet så simmar de precis under oss. De var kanske ett par meter ifrån oss. Det var hur vackert som helst och de simmade synkat precis bredvid varandra. Det var en av de mäktigaste sakerna som jag har upplevt någonsin.


För David räckte det förstås inte med att ha sett delfiner med ett par meters avstånd. Nej, han skulle i igen och se massa häftiga fiskar. Jag satt kvar på båten och jobbade på min solbränna istället och passade på att klicka ett par bilder på David i vattnet.

Och när David kom upp passade han på att knäppa ett par bilder på mig med sin ultramegabraiga mobilkamera.


På kvällen gick vi ut med två par som vi lärde känna under den här resan. Vi gick då till grannrestaurangen och åt tre rättersmiddag. Ska jag nämna att det kostade 25 Egyptiska pund (typ 25-30 Svenska kronor) för både mig och David? Vi hade en riktigt rolig kväll, men det var synd att vi hittade detta ställe sista kvällen eftersom det var så mycket godare mat där. Sen fick vi ju nya vänner med!

Kommentarer
Postat av: mamma

Ser härligt ut! Och vem minns inte delfindrömmen här hemma =D

2011-08-04 @ 18:13:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0