Högskolebesök



Eftersom bloggingen blev väldigt
dålig igår så tänkte jag ta och berätta lite om vad som hände då. Jag och David var som sagt på Högskolan i Jönköping igår och när det var öppet hus och kollade omkring lite på de utbildningar som de hade att erbjuda. Vi skulle möta upp Emma och Daniel där också, men eftersom vi kom dit lite tidigt så gick vi in på högskolebiblioteket och lånade en bok om illustrator som jag tror att jag kommer ha väldigt roligt med och lära mig massor utav, bara tiden räcker till. När Emma och Daniel kom så gick vi runt lite på tekniska högskolan och kikade på lite olika typer av program. De var robotar och grejer i korridoren, så det var väldigt speciellt. Vi kikade även in på ett masterprogram som verkade rätt så roligt faktiskt, men det kommer jag tyvärr inte kunna gå.


I alla fall så var jag och David sedan och kikade på det program som jag var mest intresserad utav, grafisk design och webbutveckling. Där var tydligen Davids gamla lärare och hon kände igen honom utan några problem, det var ändå ett tag sedan som David gick på Högskolan. Men i alla fall så blev jag helt fast i programmet och det kändes helt och hållet rätt. Det är verkligen sådant som jag känner att jag är intresserad av och jag håller tummarna på att allt går vägen.

Sedan följde vi med Emma och Daniel och tittade in på lärargenomgången. För det första var det en otroligt oinspirerande genomgång av läraryrkena. För det andra pratade studenterna mest om hur det var att leva som student och inte hur själva programmen var. För det tredje pratade de om förskollärarutbildningen precis som de fortfarande var berättigad till den fast det inte ens går att söka. Och sist men inte minst var den en jobbig farbror längst bak i salen som började fråga massa dryga frågor som han säkert hade kunnat lista ut själv. "Vi säger att Bosse nio år är lite bråkig, får eleverna efter några veckor in på utbildningen bli lämnade ensam av handledaren och sköta det själv?" Detta är kanske en självklar fråga för mig eftersom jag är ute i förskoleverksamheten ganska mycket, men jag menar första praktien är ju kanske inte kraven sååå höga för eleverna som det är den sista praktiken. Men i alla fall så fortsatte den här farbrorn ställa dryga frågor om allt ifrån pengar och studentmat som nudlar och liknande.

Idag sökte jag i alla fall in till högskolan. Som ni kanske förstår så blev mitt förstahandsval grafisk design och webbutveckling och jag hoppas innerligt att jag kommer in på utbildningen, men nu är det bara och vänta tills mitten av juli och se. Det värsta jag kan få är ett nej... 

 

Kommentarer
Postat av: mamma

Håller tummarna för dig!! <3

2011-03-29 @ 16:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0