Polarisationsfilter

Härromdagen fick jag ett polarisationsfilter till min kamera från Divid som tack för att jag tog bilderna åt dem. Jag kände att det var något som verkligen kan förbättra fotograferingen. Dock har jag knappt hunnit testa det än. Det fungerar nämligen som bäst när man fotar i 90 graders vinkel från solen och det har ju inte varit speciellt mycket sol framme dessa dagar.

Filtret ska göra så att det blir en större kontrast mellan den blå himmeln och molnen och på så sätt blir bilden mer färgrik och intressant. Sedan så ska man även kunna ta bort reflektioner från ickemetalliska föremål som vatten och fönster.

I och med att det bara har varit lite blå himmel idag så har jag hunnit testa det lite grann och jag är supernöjd med resultaten. Sedan funkar det verkligen att ta bort reflektioner och inte nog med det kan man göra så att reflektionerna blir starkare också om man vill ha en bild där reflektionerna gör hela jobbet så att säga. Jag har för tillfället ett sånt fotosug så att det inte är sant. Jag vill ut och testa massa saker nu! Det är inte många gånger som jag har varit så här sjukt taggad!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0