David 27 år



Idag fyller David 27 år. Och vad gör man inte som en snäll flickvän? Jo, man går upp och steker pannkakor på morgonen trots att det krävs att gå upp klockan fem! David firas ju aldrig på morgonen hemma hos sig, så då passade vi på att fira honom riktigt ordentligt nu på morgonen. Mina föräldrar gav honom deoderant, han får väl välja själv hur han tar det (antagligen inte som en komplimang ;) ) Tvål, nessisär och även en låtsas vikt gjort på knäckebröd och en medalj. Pontus hade även målat en fin teckning till honom.

Men nu har David något att se fram emot. För han kommer inte få mina presenter förens i eftermiddag. Så nu får han jobba på ordentligt på jobbet och se fram emot kvällen. Tror detta kommer att bli en riktigt höjdardag.

Hör av mig senare...

äta

Nu är jag äntligen lite piggare men är fortfarande varm som in i norden. Eller rättare sagt känner jag mig väldigt varm. Funderar på att gå ner och käka lite risotto fast med bulgur istället för ris. Rester från igår helt enkelt. Ska nog plugga lite mer psykologi sen. Vill ligga lite i förväg med något ämne i alla fall.

Uppdaterar senare, måste fixa lite saker också inför lördagen :)


Eukalyptushonung i teet

Morgonen blev väl inte riktigt som tänkt... Spenderar dagen hemma med pluggande av psykologi och religon tillsammans med eukalyptushonung i teet samt halstabletter och snorpapper. Hoppas verkligen att det går över snart. Kanske How I met your mother påskyndar tillfriskningen?

Skriver nog mer senare. Orkar inte just nu...

Frilufsdag på Volleybollplan

Idag hade vi frilufsdag i skolan. Volleyboll spel när eleverna möter lärarna stod på listan för somliga. Lärarna förlorade stort då de inte ens kom till semifinal, nu får ni väl skärpa er?

Vissa lärare som Östlund och Gunno hade ju fattat att det inte finns något bättre en prommenad så det blev en prommenad runt Habo. 7,5 kilometer traskade vi i hettande värme och kylande vind. Dock måste jag säga att jag känner mig sjukt ur kondition. Jag som brukar inte ha några som helst problem med att gå långa sträckor fick faktiskt ont i knäna efter bara halva vägen. Hoppas verkligen på att smärtan går över snart.

Inte nog med det så skaffade jag och Emma lite husdjur i Habo också. 7 små getingar som gillade våra glas och burgare. Men inte ska vi klaga, ingen stack ju oss även om de hade lite svårt över att lämna oss när vi skulle tillbaka till Mullsjö. Så vips i bussresan på väg hem upptäcker vi att en följde visst med oss.

Blev en ganska bra dag tillslut trots att jag mådde lite risigt i morses, eller rättare sagt gör jag det än. Men det känns inte roligt att få frånvaro redan nu... Allra helst skulle jag ha 100 % närvaro denna termin, men det känns som att det kommer bli svårt. Är dock nöjd om jag är där så mycket som möjligt. Lite te med eukalyptushonung löser ju det mesta!

Nä, nu är det pluggtime. Har faktiskt skött mig och gjort min läxa tills imorgon men jag tänkte läsa lite i förväg också. Ibland blir man lite stolt över sig själv när man tar tag i vissa saker helt enkelt. :)


Skoltankar

Idag började jag sent, faktiskt 12.00. Slutar visserligen också sent, 16.00. Känns faktiskt lite segt men det ska nog bli bra tillslut. Kanske kan få igenom en del ändringar med schemat också när historia a är borta från schemat. Hoppas på det i alla fall. Detta är faktiskt den dagen då jag går senast på hela veckan, men det är också den dagen som är kortast. Inte fel!

Engelskan gick alldeles utmärkt igår och vi fick faktiskt inga nya läxor eftersom alla inte blev färdiga. Var skönt att få det ur världen. Istället fick vi Psykologi läxa, eller rättare sagt två men bara en som var något att göra på, typ! Började läsa ur Psykologiboken igår och det känns som att det ämnet kommer bli riktigt intressant och roligt. Synd att vi bara läser det ett halvår...

Vi fick även nyheten om att vi skulle få en ny svenska lärare. Det skulle tydligen vara någon ung tjej som hette Linda eller något. Vi har haft fyra olika svenskalärare på mindre än tre år är ju egentligen helt knasigt men ändå känns det helt okej. Våra tidigare kunskaper ska ju ändå inte räknas med i nästa kurs så känns ju inte konstigt alls att få en ny lärare.

Känner mig lite mer positiv kring skolan nu än vad jag gjorde igår och i Måndags. Jag ska verkligen kämpa nu in i det sista för att få bra betyg och få bra utbildningsmöjligheter i framtiden. Ska läsa lite mer kring olika högskoleutbildningar snart också. Kan inte ljuga och säga att jag inte är stressad, för det är jag men jag hoppas verkligen på att det inte blir för mycket. Det gäller helt enkelt att tro på sig själv och sina möjligheter och det gör jag och ska göra i framtiden också.

Om några minuter ska vi inleda religonskursen också. Jag tror säkert att det kommer bli bra det också. Och det är ju bara en riktig skoldag kvar i veckan innan helgen och då snor vi antagligen Adams lägenhet, bara han går med på det ;)


Projektarbete- nu så är vi på G

Hejsan,

Nu har jag och Emma jobbat drygt 60 timmar på vårt projektarbete. Riktigt gött! Men vi har massor, och då menar jag MASSOR att göra än. Nu kommer alla timmar bara flyga iväg, det kan ni skriva upp! Men det gör nog inte så mycket egentligen. Vi älskar ju vårt projekt rent utsagt.

Annars står det en del andra saker på listan idag, som att laga mat till David, läsa på om internationell ekonomi (vill ligga lite steget före i det ämnet känner jag, kanske läsa på lite körkortsteori? och sånt där annat viktigt. Vill ju ha helgen fri från bekymmer.

Nu är jag och Emma äntligen på gång så att säga!

Dags att knyta sig

Nu har jag äntligen gjort min första läxa. Alltså någon stor grej var det ju inte, men ändå är det svårt att beskriva vem man är med hjälp av 4 bilder och vad som är viktigt för en. Aja, det får gå ändå.

Jag valde i alla fall; David, djur, foto och musik. Tror att det blir ganska bra i alla fall. Nu är jag sjukt trött och ska sova, så imorgon får det bli mer bloggande än idag.

Godnatt...

Tillbaka i skolbänken

Härmed är jag nu tillbaka i skolbänken. Schemat kunde varit bättre, med färre håltimmar och tidigare mornar och tidigare eftermiddagar. Verkar dock ha många 50 poängs kurser som kommer avslutas till jul, skönt det i alla fall. Dock ryktas det om att jag och Emma läser för få poäng, vilket inte hette så i våras. Detta ska vi dock gå till botten med. Om det är så kommer jag nog välja till fotokurs eller något. Oavsett vilket så blir det nog bra tillslut.

Nu inväntas engelska lektionen. Kommer börja om typ tio minuter. Slutar sent redan första dagen i skolan, kul... Eller i alla fall vid halv tre eller något sånt.

Detta året ska jag verkligen satsa från dag ett, det är något som ni kan vara säkra på att jag kommer göra. Vill ha toppbetyg och då gäller det att ligga i, det vet jag redan. Bara att börja kämpa på. På fredag blir det nog att låna Adams lägenhet i Göteborg så att vi stannar där över helgen, sjukt härligt att komma bort från verkligheten precis när man har börjat.

Nä, nu får jag ta och göra lite vettigare saker tror jag. Hör av mig senare.


Uppe med tuppen

Idag var jag uppe med tuppen. Kanske inte riktigt, men nästan. I alla fall så håller jag förtillfället på med att fixa en brakar frukost till älskling. För er som är riktit nyfikna på vad det blir kan jag säga dinkelpannkakor. Det är en ny favorit hos David och mig. Alltså fullkornspannkakor, typ.

I alla fall så vet han inte riktigt än vad det blir så vi får la hoppas på att han inte går in här riktigt än. Men jag avslöjar inte vad han får till än ;)

Lite hemlisar måste man få ha. Så är det!


Vattenfall #3

Idag tog jag och David en prommenadsväng här i Barnarp. Jag hade släpat med stativet med förväntningarna på att få höjdarresultat på vattenfallet som finns här. Jag har länge suktat efter att också kunna få vattnet så silkeslent som proffsen får och nu har jag äntligen testat det med. Jag blev jätte nöjd över resultaten. Här är dem:









Jag känner att jag har utvecklats en hel del med fotograferingen under sommaren. Kanske beror det på att jag verkligen har lagt ner tiden och läsa på lite om hur kameran fungerar och hur man får bra bilder och att jag har tagit en hel del bilder nu under sommaren. Oavsett vad det än beror på så har jag i alla fall lyckats med ett av målen som jag satte upp innan sommaren och det är jag stolt över.

Nu blir det att knyta sig. Godnatt!

Äpplesäsong

Nu när äpplesäsongen är här och snart över tänkte jag tipsa på vad man kan använda äpplena till som har ute i trädgården.

Jag uppskattar väldigt mycket att ha äpplen i maten men för er som inte vill ha det kan göra en god sallad med det. Idag gjorde jag en sallad till mig och David med äpple, majs, tomat, annanas, isbergssallad, gurka och melon. Annars kan man riva morrötter och äpplen och ha det som en sallad till maten.


Mysig helg

Idag inledde jag och David dagen med att gå en sväng för att fota vattenfall. Tänkte lägga upp bilder på det senare. Det har varit riktigt fint väder idag vilket har varit otroligt trevligt. Det känns lite sorgligt att på måndag börjar jag trean; ett år kvar på gymnasiet.

Till middag blev det färslimpa med bulgur och champinjonsås. Husmanskost finns faktiskt fortfarande i vårt ordföråd. Jag vet inte riktigt om jag har något specifikt att berätta. Känns mer som jag ordbajsar idag än delar med mig någon vidare information som är värd att veta. Det struntar vi i helt enkelt. Kan lägga upp ett nytt tips istället.


Sista dagen

Nu är det sista dagen på sommarlovet för min del. Jag har nog aldrig riktigt känt denna stress som jag känner nu. Ovetskapen om hur det kommer se ut om ett år gör mig stressad. Ibland önskar jag att man hade mer tid att bestämma. Samtidigt vill jag bli klar med studierna så fort som möjligt och komma ut i arbetslivet.

Har kollat på högskoleprogram för tredje dagen på raken och jag vet fortfarande ingenting om hur jag vill ha det. Vi får se helt enkelt. Nu känner jag även ett sug för att gå ut och fota. Kanske ska dra ut Emma och fota henne igen? Eller så kanske det blir hederliga natursköna bilder. Hur som helst skulle jag vilja testa filtret ordentligt nu när det är fint ute.

Ikväll blir det Jkpg igen. Jag och David ska övningsköra idag och förhoppningsvis går det bättre än vad det gick igår. Har tagit åt mig två nya jobb på JP också. Det blir nog bra! Kanske ska skriva lönelapp med? :) Mkt måste hinnas med.

Aja, nu får det bli andra bullar.


Äpplen





Igår började jag använda mig av photoshop cs5. Mest för att lära mig fler program än gimp och kanske öka min förståelse ytterligare för Gimp. Jag är ganska så nöjd med detta resultat.

Snart ska jag med bussen in till Jkpg så kanske bäst att göra mig i ordning nu för det. Får ju inte missa Rookiemötet. Längtar tills ikväll då jag och David syns mer.

Vad tycks?

19 Augusti 2009- En dag som jag aldrig kommer att glömma



Idag är det exakt ett år sedan
David och jag träffades för första gången. Då ville jag inte ha något med honom att göra, utan han var bara någon som jag störde mig på. Jag var väl egentligen ganska hängig vid den tidpunkten. Hade precis fått jobb som jag inte riktigt hade kommit in i och skolan hade precis börjat. Just när allt var som jobbigast kom han och trodde att jag skulle välkomna honom med öppna armar. Nej, jag lovar er han fick jobba skithårt för att få bara träffa mig.

För precis ett år sedan hade mina föräldrar åkt iväg till Hjo för att tillbringa helgen där. Jag hade fått i uppdrag på JP att ragga på bussen och efter en dag med hårt slit och skämma ut mig inför hela Jönköping träffades jag och David. Visserligen varade det inte särskilt länge, bara några timmar. Prommenerade och jag pratade. Ska jag vara ärlig minns jag bara att jag pratade. Han kommenterade väl det jag sa emellanåt, men efteråt kan jag inte minnas att han berättade något om sig sjäv.

Tro det eller ej, en egoistisk tjej föll precis i hans smak uppenbarligen eftersom jag ständigt fick sms från honom efter det. Han bjöd mig till hans födelsedag och jag tyckte att det var jätte lustigt. Vi kände ju inte ens varandra, varför skulle jag då fira hans födelsedag? Kunde han inte träffa sina kompisar? Ganska så motvilligt gick jag tillslut med på att träffa honom och jag insåg väl ganska så snabbt då att vi hade en hel del att prata om (inte bara om mig). Dock vägrade jag att erkänna det. Aldrig i livet kunde jag ge någon som var nio år äldre än mig en chans.

Jag inser nu idag vilken tur jag har haft. Trots att jag avfärdade honom gång på gång så gav han sig inte. Han fanns där för mig, hela tiden. Nu idag förstår jag att det finns inte många killar som han. Turen att lyckas träffa en sådan kille som värdesätter en person så högt, som han precis har träffat är nog ganska minimal. Ändå lyckades jag träffa en sådan. Idag värdesätter jag honom högre än allt annat och det kommer jag fortsätta att göra... oavsett vad som än händer.



Skillnaden med polariseringsfilter

Tänkte ta och visa er skillnaden att ta en bild med och utan polariseringsfilter. Som jag berättade innan så kan man öka kontrasten mellan himlen och molnen genom detta filter. Inte nog med det kan man även ta bort reflektioner. Dock har jag inget exempel med reflektioner men däremot med himlen och molnen så här är det.



Utan polariseringsfilter                        Med polariseringsfilter

Än så länge kan jag detta ganska så dåligt, men med lite övning så tror jag att det kommer bli jätte bra. Kan knappt bärga mig med att fota längre.

Nyttig Cheesecake



För några veckor sedan fick jag och David för oss att leta upp ett till "nyttigt" efterrättsrecept. Efter en stunds letande kom vi fram till att ge oss på att testa att göra nyttig cheesecake. Jag som aldrig har ätit cheesecake innan har ju inte den "vanliga" varianten att jämföra med så jag vet inte hur den ska smaka men det var gott i alla fall. Det är väldigt smidigt att göra också. Tog ca 30 minuter att göra den, smidigt och bra, eller hur? Som vanligt skulle det vara trevligt med en liten kommentar om ni har testat det.

Ingredienser:
  • 10 digistivkex
  • 75 g margarin
  • 3 äggulor
  • 2 burkar lätt kesella
  • 1-2 tsk vaniljsocker

1.Börja med att sätta på ugnen på 180 grader.
2. Smält margarinet, mortla sönder kexen och rör sedan samman dessa. Detta kommer bli cheesecakens botten. Arbeta ut bottnen i en form som du kan ta bort sidorna på.
3. Sätt in cheesecakens botten i ugnen i ungefär 5-10 minuter.
4. Häll äggulorna i en bunke tillsammans med kesellan och vaniljsockret. Vispa ihop smeten och häll den över cheesecakens botten och se till så att lagret blir jämt över hela kakan.
5. Ställ in cheesecaken i ugnen i 20 minuter. Låt den sedan svalna innan du serverar. Servera gärna med bär.


Polarisationsfilter

Härromdagen fick jag ett polarisationsfilter till min kamera från Divid som tack för att jag tog bilderna åt dem. Jag kände att det var något som verkligen kan förbättra fotograferingen. Dock har jag knappt hunnit testa det än. Det fungerar nämligen som bäst när man fotar i 90 graders vinkel från solen och det har ju inte varit speciellt mycket sol framme dessa dagar.

Filtret ska göra så att det blir en större kontrast mellan den blå himmeln och molnen och på så sätt blir bilden mer färgrik och intressant. Sedan så ska man även kunna ta bort reflektioner från ickemetalliska föremål som vatten och fönster.

I och med att det bara har varit lite blå himmel idag så har jag hunnit testa det lite grann och jag är supernöjd med resultaten. Sedan funkar det verkligen att ta bort reflektioner och inte nog med det kan man göra så att reflektionerna blir starkare också om man vill ha en bild där reflektionerna gör hela jobbet så att säga. Jag har för tillfället ett sånt fotosug så att det inte är sant. Jag vill ut och testa massa saker nu! Det är inte många gånger som jag har varit så här sjukt taggad!


En hel sportsida

Idag blev jag otroligt förvånad när jag vaknade. Antti visade mig och David att mina artiklar hade kommit med och inte nog med det, en hel sida! Den bilden som jag gillade otroligt mycket förstorade dem upp och det var riktigt nice att se den även om den var snyggare i färg. Man kan ju inte få allt ;)

Helt klart är jag nöjd med mitt arbete. Det är ju som man säger; Hårt arbete lönar sig.

Måste försöka få tag i ett till exemplar och skicka iväg till Jonna som jag har lovat att jag ska göra. Var nere på JP
här i Mullsjö förut men då var ingen där så tänkte försöka lite senare! Nå, vad tycks?




Riksmästerskapet i Klassisk Styrkelyft 2010 UMEÅ

I helgen var jag och David uppe i Umeå eftersom han skulle tävla i Klassisk styrkelyft. På Lördagen gick vi och tittade på när tjejerna tävlade och det gick jätte bra för JSK:s tjejer då båda två tog silver. På söndagen var det Davids tur att tävla. Han tog 690 kg sammanlagt och de räckte till ett brons. Den som fick silver tog 692,5 kg så det var lite lagom snopet. Men jag tycker han borde vara jätte nöjd med sin prestation och jag är jätte stolt över honom.

Adam, Davids bror tävlade också och han vann. Han lyfte sammanlagt 715 kg. Tänkte visa lite bilder ifrån tävlingen.









Jonna Reinholm- Marklyft RM 2010 Umeå



Detta är en bild som jag tog på Jonna Reinholm under Riksmästerskapet i Umeå. Blev sjukt nöjd med bilden med tanke på de dåliga förhållandena; motljus, mörker och handhållet. Men låt mig säga så här, gimp är nog bland det bästa som har hänt här i världen!

Uppdaterar senare.

Krångel på jobbet... igen

Ska uppdatera imorgon om resan och visa bilder och så. Tänkte bara slänga in ett snabbisinlägg om att det är väl förtillfället osäkert om mina artiklar kommer in i tidningen den här gången. Jag hade ju gjort tre artiklar nu från Riksmästerskapet i Umeå som jag fick i uppdrag att göra. Efter att ha skickat in dem idag verkar det inte ha kommit fram att jag skulle göra dem i redaktionen.

Hoppas verkligen på att det kommer lösa sig med publiceringen. Skulle vara så otroligt tråkigt om det inte publicerades efter allt det jobb som jag har lagt ned på det den här helgen.

Antar att tiden får utvisa hur det blir och nu ska jag försöka tänka på annat och sova lite grann....

Nu är vi äntligen här!

Nu är vi äntligen i Umeå. Vi kom iväg i riktigt vettig tid från David, men sen när vi skulle plocka upp lite folk drog tiden iväg eftersom en av dem vad sena. Det var nära att vi missade flyget men vi hann med och kom fram. Sen bestämde vi oss för att ta flygbussen in till själva Umeå för att hitta hotellet. Knepiga var att flygbussen tog inte kontant och bara vissa sorters kort. Så där stod jag och kunde inte betala min resa. Det slutade med att älskling fick rycka in och betala åt mig. Blev pinsamstämplad direkt!

Nu blir det att hoppa in i duschen och sedan gå och äta. Magen börjar kurra lite smått nu. Hittills är Umeå en rätt så trevlig stad, bara lite långt avstånd.

Umeå nästa!

Godmorgon allihopa. Jag och David har precis börjat käka frukost eftersom vi ska åka om en timme mot Stockholm. Där ska vi ta nästa flyg till Umeå där vikterna ska flyga ;) David och Adam ska som sagt delta i Raw RM (styrkelyftning). Själv så åker jag dit för att heja på David framför allt, men kanske lite på Adam också fast jag ska skriva tre artiklar om det till måndag eller tisdagens tidning. Hoppas det går bra helt enkelt.

Men jag är en smula nervös, eftersom vi ska flyga dit. Men jag klarade ju av två flygturer till Minsk och två tillbaka till Sverige så jag borde ju klara av detta också. Härligt att flyga på fredagen den trettonde. Det är precis som om man BER om att flyget ska krascha eller något. Inte för att jag är särskilt vidskeplig, jag skev det där mest för att reta David eftersom han har varit tillräckligt nörd för att ta fram massa statistik om att fredagen den trettonde inte  är någon mer olycksdrabbad dag än någon annan. Jag säger bara det är upp till bevis, men vi får la hoppas på att statistiken är med oss.

Vi kommer bo på Hotell Aveny vilket Annica förklarade för mig låg mitt på Vasaplan. Bra, då har vi koll på läget. Det är ju nice. Hon har även gett oss en lokalguide, Petsson. Undrar om hon vet att hon blev utsedd till det? Vi kommer förhoppningsvis och troligtvis ha tillgång till internet på hotellet och då kan jag uppdatera redan ikväll och berätta hur allt har gått!

Nä, nu blir det att slänga i sig det sista och sen springa och väga och mäta väskan. Måste hinna med sådana saker innan vi åker. 10 kg handbagage är det som gäller!

Ha en bra fredag allihopa!

Nachogratäng



Häromdagen passade jag på att göra en såkallad Nacho/tacogratäng eller vad man nu ska säga. Inte precis jätte nyttig emot den maten som jag och David brukar äta numera men den var fortfarande riktigt god. Så lägger upp detta recept inför helgen, jätte passande helt enkelt.


Du behöver:
  • Nacho/tacochips
  • Färs 300 g
  • Gräddfil 5 dl
  • Bulgur/ris
  • Tacokrydda
  • Tacobröd
  • Krossadtomat
  • Champinjoner
  • Majs
  • Go green salsa m. tomat, kidneyböner & majs

Till att börja med behöver du steka till färsen (säger färs eftersom vi är vegetarianer, men det funkar minst lika bra med köttfärs om ni hellre äter det. Men jag håller mig till att säga färs för då blir det inte fel för någon). Om du har vegetarisk så får du använda vatten när du steker, för annars bränner det fast. Sedan är det dags att hälla i tacokryddan enligt beskrivningen på baksidan. När allt vatten har försvunnit så häll i halva burken av gräddfilen.

Koka upp Bulgur eller ris och under tiden det kokar kan du smöra formen som du har tänkt dig. Efter du har gjort det kan du lägga chips i botten på ett sätt som du tycker är bra. På chipsen lägger du sedan tacobröd så att det täcker chipsen. När bulgurn/riset är färdigt häller du på det över tacobrödet och sedan lägger du på färsblandningen. Sedan lägger du på ett lager tacobröd igen.

Stek till champinjonerna och häll sedan i krossad tomat, majs och ungefär halva paketet av go green salsa. När allt har värmts upp ska du hälla över detta i formen. Över detta lager lägger du på det sista lagret bröd igen. På det lagret blir det ett tunt lager gräddfil. Garnera sedan med chips. Sedan ska det in i ugnen på 220 grader tills det får lite färg.

Lycka till nu!

Borås Djurpark & Konsert med Salem Al Fakir

Nu är jag i princip tillbaka igen på bloggfronten, hoppas jag i alla fall. Men nu är det över en vecka sedan som jag och David var i Borås och jag har massor att berätta där ifrån. För er som inte vet det ännu så råkade vi ut för en rattfull förare på vägen till Borås. Det var riktigt tur att David körde för jag tror inte att jag hade klarat av att hålla mig så pass lugn i en sådan situation. Jag har nog aldrig varit så rädd innan som jag var vid det tillfället men jag kände att jag ville göra något åt det. Så vad gör man? Ringer 112 och berättar. Lyckligtvis så tog polisen denna typ när han kom in i Borås och det var rejält lugnande att se att de gjorde något åt honom.

Hela dagen i övrigt var superlyckad. Trots getingattack vid pannkaksätning och regnskurar när vi var på djurparken. Vi fick se en hel del ändå på djurparken och hade det allmänt trevligt där. Salem Al Fakir var sjukt grym live och det var härligt att se. Man kunde faktiskt inte tänka sig en bättre konsert!










Vad händer sedan?

Under de senaste året har jag fått ett stort intresse för mat. Rättare sagt intresset har jag väl alltid haft men nu har det blivit på ett helt annat plan. För tillfället har jag, som en del av er redan har förstått, letat upp nya recept på nyttig och god mat och efterätter. Jag vet inte riktigt, men det är något som jag gillar med det. Därför hade jag planer på att söka efter gymnasiet till Dietist.

Som en del av er redan har förstått har jag funnit några få utbildningar till Dietist här i Sverige, dock inte i Jönköping. Utan den närmaste högskoleutbildningen finns i Göteborg. Det kändes ganska tråkigt och jag hoppades verkligen på att jag skulle kunna läsa på distans eller att man hade kunnat komma fram till något så att det hade löst sig på något sätt. Men härromdagen såg jag att intagningspoängen var skyhöga tills detta år. Intagningspoängen ligger på 18,94 i snitt och mitt snitt ligger väl för tillfället på 15.

Det är inte det att jag har dåliga betyg för det vet jag själv att jag inte har. Medelvärdet i mina betyg ligger på VG. Så om jag ens ska lyckas kunna komma in på programmet behöver jag få rätt höga betyg mitt sista år på gymnasiet. Jag vill inte bara ge upp och tänka att jag skulle ändå aldrig ha klarat det. Då kommer jag gräma mig resten av mitt liv. Nej, istället tänker jag kämpa och verkligen försöka. Klarar jag inte få upp mitt snitt så högt så har jag i alla fall försökt och då är väl högskoleprovet nästa anhalt.

Visst tänker jag hålla ögonen öppna för andra möjligheter. Dietist är ju inte precis det enda yrket som finns. Jag har ju massa yrken att välja på. Den enda som sätter upp gränser för det är faktiskt jag själv.


I love Hjo

Jag och David var i Hjo i förra veckan. Jag tror jag nämnde det i ett tidigare inlägg. Vi hade en riktigt rolig vistelse där med minigolf och glass från Österhaga. Jag körde både dit och hem från Hjo, så kanske är inte körkortet så långt bort nu? :)


Vi hade med oss egen pastasallad och Ramlösa.


Trädklättring...


Jag lyckades bemästra min höjdrädsla trots allt.



Minigolfen tog David hem. Fast jag lät honom vinna för han skulle bjuda på glass ;) Haha. Eller så kan vi tolka det som att jag är en dålig förlorare :) Var roligt i alla fall




Lite fail att bollen blev ur fokus, annars gillar jag bilden :)


David en aning fokuserad!


Jag tittar hur det går för mig i minigolfspelandet.


David äter glass. Han tog smakerna champange och gräddglass...


Min glass var betydligt godare med hallonsorbe och blåbär. Vi avslutade vår dagsutflykt med en långprommenad. Vi konstaterade att Hjo är en väldigt gammal och mysig stad. Nu bär det av till Borås!

nu vet vi hur bagarna känner sig


Nu på kvällen hade älskling och jag planerat att baka. Det slutade i ett nattbak, vilket jag tycker är ganska så mysigt. Värme i köket och ute ser det lagom kallt och mörkt ut. Vi bakar timjanbröd, tre satser vilket kommer sluta med 48 st brödbullar. Riktigt härligt med mycket bröd. Ser fram emot att smaka nybakat bröd. Tror inte att det finns något bättre egentigen. Dock slutade detta brödbak med deg på Davids shorts som vi försökte få bort. Resultatet av det kan ni ju tänka er själva.


10 månader

Idag har jag och David firat 10 månader tillsammans. Tiden har gått så otroligt fort men samtidigt känns det som vi har känt varandra i en evighet. Idag har det varit en riktig mysig dag, med lite små skurar.

Vi har gått promenader och bakat nyttig cheesecake samt åkt ut en sväng till piren och tittat på dimman som låg ute på vättern. En helt perfekt dag med andra ord och jag är riktigt lycklig. Om någon skulle ha sagt till mig för ett år sedan hur bra jag skulle må nu och hur mycket friskare jag hade varit hade jag aldrig trott på det. Men nu med facit i hand så vet jag att David har gjort en hel del för mig och jag har gjort en hel del för honom också.

Jag tror på vårt förhållande och jag tänker mer långsiktigt nu än vad jag någonsin har gjort förut. Jag mår annorlunda nu än tidigare och allt känns riktigt bra. David, du är det bästa som har hänt mig. Kom ihåg det!

Men nu ska jag och min lilla nörd gå
och lägga oss... Godnatt...


RSS 2.0