Back home again...

Ja som ni kanske har märkt så har det ekat tomt ett tag här i bloggen. Har nämligen varit bortrest en vecka i turklandet och har skapat en hel del minnen samt en bränna. Vi åkte på söndagen från landvetter och kom fram till Sweet Park-hotell i Side vid tolv på natten, lokal tid. Det var med andra ord bara att gå och lägga sig och ladda upp för en spännande vecka. Vi hade all inclusive på hotellet och de första dagarna handlade bara om sol, bad samt lite upptäcksfärd till antika side på egen hand. Senare på veckan blev det fler utflykter och andra händelser och tänkte delge min resa lite kortfattat här. Fler bilder och liknande kommer troligtvis upp senare i veckan då jag nu bara har vissa bilder här.
 
Vi flög från landvetter på söndagskvällen  tillsammans med novair.
 
Vi var glada men spända och förväntansfulla på planet.
Framme på hotellet hade vi en enorm tur och fick ett familjerum med extra stor balkong i den nyrenoverade delen, sällan man har en sådan tur när man bokar en sista minuten.
Rummet hade en skandinavisk design och var klart det finaste trestjärniga rummet som jag någonsin har varit på!
Vi var ute och åt på restaurang där vi åt en äkta vegetariana-pizza. Riktigt god samt underbar havsutsikt från den restaurangen. Tropic Steak House tror jag att den hette, det var verkligen att rekommendera om man har vägarna förbi!
Side från sin bästa sida!
Vid apollon-templet som förtillfället skulle renoveras. Dock skulle det vara Sides mest romantiska plats, höll för tillfället inte med!
På rummet hittade vi handdukskonst en dag.
Och i affärer och butiker hittade man katter som ville svalka sig med ac:n.
VI besökte antika side i dagtid och där vad det 46 grader varmt. Som tur blåste det lite och det lättade upp det en del.
Vi blev även avmålade av an gatuartist som var riktigt duktig, dock inte riktigt lika duktig på engelska.
På fredagen blev det Quadsafari och därmed åkte vi fyrhjuling i bergen. Så mycket till berg såg vi inte, men däremot vattenmelonsfält och en massa sand och skog.
Man blev väldigt smutsig och vi hittar fortfarande grus och sand i öronen.
Vi mitt ute i skogen, den var verkligen inte tyst till skillnad från svensk natur.
Så här snygg blev jag efter safarin, dock tog jag direkt en dusch när vi var tillbaka på hotellet.
På lördagen besökte vi Sides marknad, den största marknaden i Side. Dock var det ganska så dyrt, jag köpte ett par adidas shorts för 12,5 lire vilket motsvarar ca 50 kr. David köpte sig en ralph loren pike-tröja för 20 lire vilket motsvarar ca 80 kr. Äkta piratkopia!
På kvällen var det turkisk afton på hotellet och där möttes vi av vattenmelonskonst.
Vi åt även lite glass. Trots att vi åt vid flera tillfällen vid stranden äkta italiensk glass så var hotellglassen väldigt god också. GRATIS är GOTT!
På söndagen innan vi checkade ut så solade och badade vi också.
Härlig semester helt enkelt!
Idag var vi dock väldigt trötta då vi kom hem klockan halv fyra i natt efter en turbulent sista flygtimme samt en lång bilfärd hem.
Blev därför frukost på IKEA.
 
Fler bilder kommer senare... Detta är bara bilder från Davids mobil.
 
 

En annan, en annan WIP

Jag har idag arbetat lite fortsatt på badrummet, vissa detaljer börjar komma på plats, får se när jag tycker att det räcker eller att den är färdig. Bara enstaka dagar kvar tills jag lämnar landet för en vecka med inga måsten, längtar efter det riktigt mycket. Behöver verkligen komma bort från verkligheten för ett tag. Hoppas dock fortfarande att jag blir färdig med denna bild innan.
 

En annan WIP på badrummet

Som jag nämnde igår så tar vissa saker mer eller mindre tid. Igår satt jag och arbetade med detta och kom ungefär så här långt som ovanstående bild visar. Idag är tanken att jag ska fortsätta med bilden för att se hur långt jag kommer. Jag har redan hunnit beta av tre punkter på dagens "attgöra-lista" men har ett ex antal punkter kvar. Jag valde dock att göra vissa korrigeringar i badrummet för att få en mer Swedish design-känsla över det än så länge!
 

Detta med 3D...

Eftersom jag har varit så extremt duktig med att blogga denna veckan så tänkte jag försöka hålla den goda standarden veckan ut. Dock är det ju så att när man gör så mycket i 3D som jag numera gör, så är det inte alltid att man hinner en bild om dagen även fast man arbetar superfort. Ibland så behöver man låta det ta lite längre tid. Idag är det en sådan dag för mig, då jag tar mig tiden till att testa att göra ett badrum i 3ds Max. Personligen är jag ganska så insnöad på Blender och ser extrema fördelar med det programmet, det största att det är Open source och att man inte behöver någon licens. Men ibland kan det vara bra att titta på marknaden, vad används där? I dagsläget används nästan Blender inte alls på marknaden. När man söker jobb så tar de nästintill alltid för givet att 3ds Max eller Maya är det som man kan och för att inte stänga sina arbetsmöjligheter är det bra att titta på de programmen också när man har mer tid.
 
Ovan ser ni i alla fall en Work in Progress-bild på badrummet som jag sitter med nu. Rätt skoj även fast det tar lång tid. Hoppas bara på att det blir färdigt denna veckan, hade varit kanon!

Visitkort för Lightgraph

Davids företag har varit verksamt i ungefär ett år nu. Under detta året har David arbetat heltid för det och jag har haft ett frilansuppdrag under detta också. Därför kunde jag inte låta bli längre att designa visitkort till företaget. Kändes ganska så givet att det var dags för det nu vid det här laget. Givetvis kunde jag inte heller låta bli att se hur resultatet skulle bli och därmed göra en 3D-bild med det. Använde som vanligt Blender samt Cycles för att skapa detta. Vill bara påpeka att detta kommer direkt från renderingen, alltså ingenting är gjort i Photoshop!

I heard of a girl

 
 
 
 Påbörjade i förra veckan en skiss i mitt skissblock som jag denna veckan beslöt mig för att digitalisera. Gjorde den i både svartvitt samt i färg, kunde inte bestämma mig för vilken som jag föredrar helt enkelt. Vissa dagar så är man en aning mer kreativ än andra. Funderar för övrigt att dra igång en utmaning för mig själv, att under en tid skissa upp modet för varje årtionde som är dokumenterat. Kanske hade varit något som hade satt igång tecknarmusklerna lite. Får se om det blir något med det helt enkelt!

DIY- Bookmark

Jag har nu under min lilla semester börjat läsa en ny Sophie Kinsella-bok. Vid detta tillfälle upptäckte jag att mina bokmärken som jag hade tagit med hemifrån var helt putsväck. Vet faktiskt inte alls vart de har tagit vägen. Jag letade säkert i en halvtimme innan jag gav upp och insåg att det finns inte så mycket att göra. Istället drog jag igång Illustrator och fixade ett eget bokmärke där. Fördelen är ju att man får precis så som man vill ha det och behöver inte betala multum för att skaffa ett som redan alla andra har. Resultatet blev så här:
 
Instagrambild på det färdiga resultatet. Vill ni följa mig där heter jag "sofijeh".  Nedan ser ni också hur det ser ut innan utskrift. Så dagens läxa är att det inte är helt fel att "tappa bort" bokmärken, det ger bara en ursäkt för att göra ett eget istället :)
 
 

Past & future

Den senaste veckan har varit rätt annorlunda för mig. Förra fredagen skrev jag på ett anställningsavtal så till hösten kommer jag inte att studera. Därför har jag bara gjort sådant som jag verkligen vill  under denna veckan. Bland annat så har jag skissat lite idéer i photoshop, bland annat denna ovanför. Utöver att jag har skissat och ritat så har jag även åkt och besökt Emma. Igår var jag och David och tittade på Linnea Henriksson i Borås. Så en riktigt händelserik vecka. Dessutom om ett par veckor så åker jag och David till Side på semester.

Project of today- Exteriörgif

3D är ju något som ligger mig varmt om hjärtat, och också något som jag önskar att kunna jobba med en dag. Det är det som jag lägger troligtvis allra mest tid på under fritiden för att bli riktigt grym. Tänkte att på den senaste exteriörbilden att jag redan hade steg för steg bilderna och därmed hade chansen att visa hur de olika renderingarna och stegen ser ut som jag arbetar fram. Det visar dels modelleringsarbetet, materialsättningen men också compositing-delen av grundbilden. Det gör ju också en HEL DEL med materialet och lyfter bilden något så otroligt!
 
Hoppas att ni tycker helt enkelt att det kan vara lite givande att se den delen också.

RSS 2.0