Mitt 2010

Inledningsvis så vill jag bara säga att 2010 har varit ett fantastiskt år, trots att jag inte lyckades uppnå allt som jag önskade för ett år sedan. Men jag har lyckats med en hel del, samtidigt som det har hänt en del oförutsägbara saker. Vid nyår för ett år sedan sa David och jag till varandra att detta skulle bli vårt år, vilket jag tycker att det har blivit. Vi har gått ifrån att göra enskilda saker och istället hitta på saker och ting tillsammans så mycket som möjligt, vilket känns positivt (vi har ju fortfarande inte tröttnat på varandra).

Januari

Under den här månaden hände en hel del saker vill jag lova. Jag var ny systemkameraägare vilket innebar att jag fotade riktigt, riktigt mycket. Min kusin gifte sig med sin Jakob och hade ett riktigt fint bröllop. Det är dessutom det andra bröllopet som jag har gått på (det som jag minns från tidigare var när min farbror Gabor gifte sig och det har jag bara ett vagt minne av att jag bläddrade i en pixibok). Så det var roligt att uppleva. Dessutom fick jag ett perfekt tillfälle att testa min systemkamera.





Februari

I februari ändrade jag min livstil ganska så ordentligt. Men innan dess var jag på en finlandskryssning, utan min David. Kommer ihåg att när jag vi skiljdes åt för bara ett par dagar så var jag ganska så ledsen. Saknade honom ens innan vi hade kommit ut på stora vägen. När vi var framme vid Stockholm så gick vi på museum och på stan, ganska kul.



När vi väl kom på båten och hade kommit utanför Sveriges gränser så kunde jag och David inte ens skicka några söta små sms till varandra. Försökte göra det bästa av stunden, vilket jag tror att jag lyckades med. När jag väl kom tillbaka till Sverige bestämdes det att David skulle komma hem till mig på natten. Dock fick vi punktering på bildäcket så stackars David satt ute i kylan i mastan och käkade keso efter sin träning. Minns så tydligt att mamma sa till mig, att det var länge sedan pappa var så kär i henne att han hade kunnat tänka sig att göra något sådant.

Förutom denna händelse så fyllde jag 18 år. Gammal nog för att kunna ta körkort, men det blev till att börja spara först. Några dagar innan min födelsedag bytte jag dessutom matvanor, ganska så groteskt. Åt min sista falukorv i skolan den 23 februari. Sedan dess har jag varit vegetarian. Många lyfte nog ögonbrynet en del och tyckte att jag var konstig över detta val, men för mig kändes det ganska så naturligt. Hade ändå inte ätit kött speciellt mycket det senaste åren (ironiskt nog hittade jag en rätt så lustig bild som jag uppenbarligen åt en del kött, från när jag och Eve var på semester).



Mars

De största händelserna i mars var nog ändå när jag fick besök av vitryskan, Lera som jag hade bott hos i min vistelse i Minsk. Hon var här i nästan en vecka. En vecka fylld med godis (för hennes del), en del tjat för min och Emmas del. Det flöt på rätt så bra måste jag ändå säga. Men den största bravaden under hela veckan var efter ett besök på godisfabriken. Aldrig tar jag dit någon som inte inser hur mycket kilopriset är, de handlade godis för ungefär 200-300 kronor och jag och Emma fick ta dit Ove eftersom vi var osäkra på om vi skulle ha pengar så att det räckte. Vi hittade också en grej på Luddes svans under denna månaden som gav en följd av en operation. Stackarn, var sig inte lik på väldigt länge.



April

Vi fick besked om att min hund hade en elakartad tumör i svansen i början av månaden. På sin födelsedag opererades han dessutom. Det var en ganska jobbig tid, främst för honom men för även oss andra familjemedlemmar. Skulle inte vår Luddis bli mer än 7 år gammal? Klart vi ville ge honom en chans till ett längre liv, vilket han fick dock med en kortare svans. Den mer lyckliga tiden var att jag och David firade sex månader ihop, ganska så stort. Älskade honom väldigt mycket redan då, men det är inget emot vad jag gör nu måste jag säga. Dessutom hade äntligen den jobbiga snön försvunnit. Inte nog med detta kvalade min David in till Riksmästerskapen i klassiskt styrkelyft efter någon knepig bastubantning (inget att rekommendera om du vill ha full tankeverksamhet).



Maj

I maj var det en riktigt varm månad, eller på bilden så att säga gick David omkring i linne. David och jag började planera inför att starta ett eget företag till sommaren, som aldrig blev av. Vi hade ju ingen höjdaridé direkt så vi skippade det istället. Mamma fyllde år under den här månaden. Vi bakade också för första gången vår nyttiga kladdkaka, vilket vi var fortsatt med.



Juni

Gick ut tvåan med rätt så bra betyg. Nöjd var jag i alla fall efter att ha slitit häcken av mig. Sommarlovet var en njutning som jag tyckte att jag mycket väl förtjänade. Dock inleddes det med att jag blev inringd till en förskola för att jobba. Hade sovit väldigt dåligt den natten så var inte det minsta taggad, men jag gjorde det i alla fall. Tog åt mig en hel del jobb på JP också, vilket var rätt så gött. Midsommar på vätterstranden med min David, hur mycket bättre kunde det blir? Under den här månaden var jag otroligt lycklig, pigg och glad. Jag tog vara på varje ledig dag utan att det kändes det minsta meningslöst. Jag och David tog oss också en semster till Malmö/Köpenhamn. En trevlig och rolig liten weekend som spenderades på ett formula1-hotell. Fick även en fundering på att utbilda mig till dietist, en dröm som jag fortfarande har.



Juli

Semestersommar. Härligt. Var ungefär 30 grader varmt och skönt.  Vi släktkalasade för pappa och Pontus under den här månaden. Jag och David var i Hjo och hade härligt med Hjoglass och minigolf. Jag började använda mig av de manuella inställningarna på kameran och lärde mig riktigt mycket. Och som om detta inte var en tillräckligt händelsefylld månad så buffrade jag och David upp med ordenligt med jordgubbar. Jag minns hur otroligt svårt vi hade att hitta till det där stället, men tillslut hittade vi det. Vi visade oss vara rediga jordgubbsplockare dessutom eftersom vi snabbt blev klara precis lagom tills det började regna.



Augusti

Även augusti var en fullspäckad månad. Jag och David fick vår nära döden upplevelse på vägen till Borås då vi hamnade framför en rattfull förare. Med hjärtat i halsgropen ringde jag förtvivlat till mamma för att få reda på vad vi skulle göra, vilket ledde till ett samtal till 112. Den rattfulla föraren blev senare tagen i Borås och jag kände för stunden att jag uppskattade livet på ett helt annat sätt. Vilket passade bra eftersom jag fick se en av mina favoritartister, Salem Al Fakir. Blev också ett besök på Borås Djurpark. Den andra stora händelsen som skedde i Augusti var Riksmästerskapen i Klassiskt styrkelyft. Som frilansreporter för JP åkte jag upp tillsammans med David för att se på när han tävlade. En riktigt mysig resa, som gav många härliga minnen. David var en aning missnöjd med sin tredje plast, men jag var sjukt stolt över honom. Jag och David började dessutom kolla runt en aning efter en lägenhet och min älskling fyllde 27!



September

Hårt arbete var det enda som den här månaden handlade om kan jag säga. Jag och Emma slet ordenligt med att få ihop allting lagom till vår konsert med projektarbetet. Krävdes en hel del energi vill jag lova, men ändå orkade jag och David ge oss ut på svampjakt några gånger. Märktes att vi var ganska sent ute, men vi hittade lite i alla fall. Jag testade också att göra lite müslibars till att ha som ett smidigt mellanmål, vilket blev väldigt bra och smidigt.



Oktober

Efter blod, svett och tårar kom konsertdatumet. Jag var supernöjd med vårt arrangemang. Klart att saker och ting hade kunnat gå lite smidigare än vad de gjorde, men det var ändå på gymnasienivå. Även om själva konserten hade gått åt skogen så vill jag ändå säga att jag gjorde mitt bästa, mer kunde jag inte ha gjort. Jag och David hade även varit tillsammans i ett helt år den här månaden vilket firades med en weekend i GBG. En mysig men en omtumlande helg som inte riktigt gick som den skulle. Men vi växte oss starkare bara genom de händelser som vi blev utsatta för under helgens gång. Hösten började också närma sig och jag blev ganska så höstdeppig. Kände verkligen inte för att stå ut med ännu en hemsk, kylig vinter. I slutet av oktober fick vi dessutom skriva på kontrakten till den lägenhet som vi har nu.



November

Vintern hade kommit till Mullsjö och Jönköpingstrakterna. Jag hade höstlov och började rensa ut mitt rum inför flytten, samt packa ner saker och ting i lådor, så gott jag kunde. Vi gjorde även ett billigt Ullaredsbesök, trots vår långa, långa lista. Ett glatt besök på högskolan gjordes även den här månaden och jag började bli lite smått intresserad av ett program på ingenjörshögskolan. Jag och Emma gjorde vår riktiga sista insamling i kyrkan på vardagsgemenskapen, fick ihop så att vi kom över 16 000 kronor gränsen. Blev en del julgodisbakanden den här månaden. Samtidigt som det årliga pepparkaksbakandet inleddes. Jag körde också halkbanan och klarade den, då en av de tunga stenarna lättades från mitt hjärta.



December

Jag och David flyttade ihop och gick ifrån att "bara" vara ett par till sambos. Tror inte att någon utav oss insåg riktigt vad sambolivet varken innebar eller hade att erbjuda, men det kändes rätt. Det känns fortfarande rätt och det känns bara mer rätt för var dag som går. Förutom att allt har handlat om att få ordning i lägenheten denna månad så har vi också hunnit med jul på Liseberg, julfirande i Mullsjö och Barnarp. Jag har dessutom bakat både lussekatter och mjuka pepparkakor. Som om detta inte vore nog så har jag även lärt mig att tvätta på egen hand. Dessutom har jag lärt mig att allt går om man har en vilja, i alla fall när det handlar om att få ihop nattduksbord med en fiskars bordskniv.


Kommentarer
Postat av: Moster Kina

Trevlig sammanfattning av året.. God fortsättning på er.Kram

2011-01-01 @ 11:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0