Fästingsommar

Nu har ungefär halva sommarlovet gått. Ganska så tråkigt att det redan har kommit så här långt, men samtidigt så har jag ju precis lika lång tid kvar. Vilken inställning man har beror ju helt och hållet på hur man ser på stunden av livet.

Men nu var det inte det som jag tänkte prata om. Tussi har nu idag genomgått en stor säkerhetskoll efter fästingar. På morgonen tog vi bort ungefär 7 stycken, varav 3 inte ens satt fast på henne. Nu på eftermiddagen kollade vi henne en gång till och hittade 6 stycken ytterligare på henne! Alltså på några få timmar har hon lyckats få lika många som hon tidigare har fått på två dagar. Det märks verkligen på henne att det har varit en riktig fästingsommar hittills, men om man jämför med Luddes fästingantal så är det betydligt mindre. Ludde har i år lyckats få en eller två fästingar på hela sommaren. Tussi har liksom fått säkert upp mot 50-60 stycken under hela sommaren om inte mer. Jag vet inte om det beror på pälstypen är olika men det knepiga är att Ludde brukar få betydligt fler. Jag har nog aldrig varit med om att han har fått så få fästingar under alla år vi har haft honom.

Själv har jag lyckats hitta tre stycken på mig, varav ingen har suttit fast som tur är. Men visst blir man lite orolig när man bor emellanåt ihop med ett fästingbo. Hon har för tillfället fått ett ännu hårdare förbud mot att komma in i Davids rum vilket är ganska så förståeligt. Fästingar är ju inte precis vårt favorithusdjur ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0