Outsiders- Unga mammor

Idag fick jag helt hux flux för mig att titta på Outsiders när jag skulle käka lunch. Sist när jag kollade på det programet drog de upp det tunga ämnet att gifta sig som ung, kom ni ihåg att jag drog upp det? I alla fall så hittade jag att de hade gjort ett reportage om unga mammor, vilket jag tycker är ett intressant ämne.

Det handlar ju om flickor som är i min ålder och skaffar barn. Jag fastnade speciellt för Nadja som i reportaget var 16 år och hade en dotter som var ett år gammal. Jag tyckte att hon verkade så mogen för sin ålder och stark att hon hade lyckats gå klart grundskolan trots att hon blev gravid och hade barn. Jag kände väl lite extra sympati för henne. I reportaget verkade hon verkligen vara en toppen tjej, så jag bestämde mig för att leta upp hennes blogg för att läsa hur det hade gått för henne. När jag hittade hennes blogg så såg jag att hon var ju idag 18 år gammal, precis som jag. Men den personen som jag lärde känna i Outsiders reportage kändes inte som samma person som hade den bloggen. Trist tycker jag.

Däremot letade jag reda på en annan tjej som också var med i Outsiders reportage. Hon blev gravid när hon var 13 år gammal och födde sin dotter Jamila när hon var 14 år gammal. Ska jag vara ärlig så fastnade jag inte alls för henne i Outsiders reportage men nu, på bloggen gjorde jag det. Helt plötsligt var det henne som jag fick sympati för och kände med. Jag ska fortsätta följa hennes blogg och Jamila och hennes liv.

Jag tycker det är starkt av alla dessa tre tjejer att genomgå en graviditet så ung samt fixa livet efter. Jag hade varit skiträdd om det hade varit jag nu idag. Men samtidigt är jag ganska så klyven, jag tycker inte på sätt och vis att man är redo för att ha ett barn när man är en tonåring. Se på mig nu idag, jag kämpar järnet i skolan och har betyg som jag är nöjd med. Jag jobbar extra och får ändå inte mer än en tusenlapp extra i plånboken varje månad.

Personligen känns det inte rätt eftersom man inte har något att erbjuda, man är inte ens klar med sitt eget liv innan man börjar någonannans. Men samtidigt kan jag förstå att det trots alla odds har valt att behålla sina barn. Så jag vet inte alls var jag står i den frågan om att vara ung mamma. Givetvis är det sjukt fel att planera en graviditet när man är så ung och inte kan erbjuda en trygg och säker uppväxt som jag tycker är A och O för ett barn.

Bara de som är indragna i den situationen kan tala om hur svårt det skulle vara att ge upp ett barn. Jag kan inte säga det eftersom jag själv inte vet. Jag har aldrig varit gravid och jag kommer vänta många år med det. Men skulle någon i min närhet få barn som ung skulle jag givetvis stötta dem oavsett hur valet blir. Det är bättre att stötta någon än att hacka på dem och slänga ur sig dumma kommentarer, vad skulle det hjälpa? Då är det bättre att hålla de kommentarerna inom sig och försöka vara en god medmänniska helt enkelt.

Jag önskar alla mammor lycka och välgång helt enkelt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0