En av dagens föroläsningar

Idag har jag suttit i ett antal olika föroläsningar hela dagen faktiskt. Började vid halv tio och höll på tills klockan fyra på eftermiddagen. Först lyssnade vi på Michael Södermalm, en otroligt duktig föroläsare som pratade om att ha den "Rätta mentala inställningen". Med andra ord ungefär vad det som tar en framåt i livet och vad det innebär att vara framgångsrik. En del menade på att de som var riktigt framgångsrika hade flyt och andra tyckte att ha flyt var ungefär som att fuska sig till det. Slutklämmen var helt annorlunda så klart än vad vissa elever hade för spontana tankar.

Vi åkte sedan till Kinnarps arena och där lyssnade vi på två lite längre föroläsningar en av Kristian Luuk och en av Colin Moon. Om jag ska erkänna det så blev jag lite besviken på Kristian Luuk hade förväntat mig så mycket mer av hans föroläsning än vad som vi fick ut. Han drog ungefär sin livshistoria och det var väl lite små kul, men det var inte alls lika givande och inspirerande (ansåg jag) som den första föroläsningen.

Den sista föroläsningen var med Colin Moon som skulle prata under rubriken "You are weird and so am I". Han diskuterade vad som kännetecknade människor i olika länder. Han menade på att finländare var mer tillbakadragna och att japaner alltid höll med ungefär. Han diskuterade också det svenska LAGOM dilemmat. Han stod där och praktiskt taget kritiserade svenskar och vårat sätt att bete sig men han gjorde det på ett sådant humoristiskt sätt att alla bara satt och garvade i stolen. Så otroligt professionellt! Egentligen är det rätt fjantigt att så fort man får ett påhopp ifrån någon annan angående ens kultur att man tar så pass illa vid sig. Egentligen borde man ju bara kunna hålla med och skratta åt det oftare.
Jag tyckte i alla fall att ni skulle få ett smakprov på Colin Moons föroläsning som jag hittade på YOUTUBE:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0