Årskrönika 2013

Jag har ju haft i flera år nu en liten årskrönika av mitt år så här kommer det. Har säkert glömt många händelser under året men här är det mesta i alla fall!
 

Januari

2013 inleddes kanonbra och det mesta rullade på helt enligt planerna. Jag lämnade in den sista uppgiften i Grafisk design 2 vilket var en sammanhängande profil till Gaudis Barcelona där man skulle göra en affisch, hemsida och broschyr. En ganska klurig uppgift där jag började i en helt annan riktning och avslutade i en annan. Slutresultatet av affischen är till vänster. Det slutade även med en 5:a i kursen och jag var otroligt glad för det. Jag påbörjade några av mina absolut sista kurser, bland annat produktutveckling och examensarbetet. Till examensarbetet inledde jag ett samarbete med Älvsbyhus och påbörjade att modellera deras husmodell Ägir. En början på det har ni längst ned till höger. Sist men inte minst så fyllde även Lillan, vår hund, 1 år och blev helt plötsligt stora tjejen. Utöver detta så letade vi febrilt efter ny lägenhet då vi visste att det väntade extremt stora renoveringar för oss under våren. Hur omfattande de skulle bli förstod vi först senare.
 

Februari

 Under februarimånad så visade sig vara överraskningens månad. David hade koll på att det var alla hjärtans dag och gav mig fina blommor och köpte med sig hem Liban deli-mat som var riktigt god, som alltid förstås! Jag var helt insyltad i allt skolarbete med exjobb och kursen och modellerade allt annat än vad jag själv ville så jag påbörjade ett träd som jag sen insåg när jag skulle göra blad och blommor, skulle vara svårt att göra färdigt då det inte gick för de på det sättet i nya versionen i Blender, så jag gav upp. Jag arbetade väldigt mycket på förskolorna i Mullsjö, mest på mammas jobb (som jag tror hon arbetade sista tiden för under denna månad?). Och sen fyllde jag även år och blev därmed 21 år gammal, medans min bror fyllde 19 två dagar efter min födelsedag. Min 21 årsdag firades med pannkakstårta till frukost som David hade fixat i ordning.
 

Mars

Mars var en otroligt kreativ månad för mig. Jag gjorde klart mitt examensarbete, både rapport, redovisning och inlämning till Älvsbyhus. Jag avslutade två uppgifter i produktutveckling där jag modellerade och animerade en kaffebryggare samt utvecklade en sån där profilgåva som många företag ger ut vid mässor och andra evenemang för att ge reklam på ett mindre uppretande sätt. I den sistnämnda uppgiften så gjorde jag ett grepp som man kunde ha när man var ute och sprang/powerwalkade som t.ex. olika gymkedjor kunde använda sig vid profilering. Dock fick jag inte stipendiumet, men utan nöjde mig med min 5:a. Jag hade dessutom för första gången på riktigt länge tiden att modellera lite själv och gjorde därmed ett glas som det hälldes upp vatten i. Jag hälsade på min praktikplats och inledde min 8 veckor långa praktikperiod, en superrolig tid under detta år som jag ibland längtar lite tillbaka till. Utöver det så firade givetvis jag och David att vi har varit förlovade i två år. En kanonbra månad med andra ord.
 

April

April var en väldigt tung månad för mig, trots att jag kanontrivdes på Condesign och kände mig supervälkommen så blev allt väldigt komplicerat privat. Lagom tills allt verkade ha ordnat sig efter mina föräldrars skilsmässa så började alla problem hopa sig på nytt. Min mamma fick sin cancerdiagnos och oron om hur allt skulle bli tog över totalt. Jag som trodde att 2013 skulle bli familjens år utan problem och kunna se ljuset i tunneln klart och tydligt fick helt klart tänka om. Dessa tankar utbyttes därför mot sjukhussängar, operationer, magnetröntgen och cellgiftsbehandlingar. Den ständiga frågan blev när, var och hur. Dock fick vi invänta operationen för min mor som blev i maj månad istället för april och under april fick vi även uppleva en början på ett byggkaos som togs vid och därför tackade vi av balkongen lagom tills solen hade börjat komma fram. Vi avslutade även månaden med att gå på konsert som Per Brahe-gymnasiets elever anordnade 'In memoriam'.

Maj

Under maj månad så hade jag mina sista praktikveckor och hoppades på att få en anställning, helst av allt där då jag trivdes som fisken i vattnet. Jag fick en smule inspiration av allt renoveringsstök och påbörjade att måla om vardagsrummet, vägg för vägg så det blev vitt och fräscht. Jag filade även på en tavla som min mamma skulle få när hon fyllde år. Mamma opererades och provsvaren skickades på analys och vi var hoppfulla för ett bra resultat. Jag ritade väldigt mycket och använde instagram mycket mycket mer än tidigare. Jag bakade även dumlekakor till att ta med till Condesign när jag slutade. Tillslut tog även jag examen från Tekniska Högskolan och insåg hur mycket jag skulle sakna mina fina vänner som jag har fått under dessa år. Jag blev därmed arbetslös och började söka jobb för full rulle.
 

Juni

Juni, sommarmånaden var här. Jag satt och sökte mest jobb om dagarna, fick även komma på intervju och livet var rätt skönt även om jag kände att jag kunde njuta mer ifall jag visste att jag skulle få jobb. Inga klara besked men min bror tog ändå studenten och det skulle firas. Jag satt även och modellerade lite till och gjorde en exteriör som lite omväxling. Det var en ruskig varm månad och det var extremt jobbigt att inte kunna öppna några fönster som det blev i slutet av denna månad då alla fönster plastades för och det blev ett ex antal arga samtal till Bygginvest som tyckte att ersättning var till överdrift för normalt underhåll (hur det nu kunde klassas som det) var sånt man fick räkna med. 1 juli skulle det vara färdigt och eftersom det skulle vara så tackade vi nej till en lägenhet som nu i efterhand hade varit riktigt bra om vi jämför mot vad vi har nu. Jag fick även mitt första uppdrag som frilansare och det gick bra, men avsaknaden av en anställning var givetvis fortfarande där. En annan grej som vi passade på med var att besöka stallet och rida lite och David var riktigt glad.
 

Juli

I Juli fick jag veta att jag skulle börja på Gnosjö Konstsmide i Augusti och därför kunde vi med att unna oss en resa till Turkiet med sol och bad och bara lugn och ro. Men innan dess så modellerades det och illustrerades det en hel del. Jag kunde bara leka loss med mina program och inte känna någon press på så sätt och det blev därför en del experimenterande med mina kunskaper. Väl i Turkiet så läste jag ut ett par böcker och solade en hel del. Vi testade även på att åka fyrhjuling vilket var en skitig upplevelse, nästan så att jag fortfarande hittar grus i öronen från den upplevelsen. Vi njöt helt enkelt av semestertider.

Augusti

I Augusti började jag min tjänst på Konstsmide och min fritid försvann ganska snabbt då pendlingen var en stor del av vardagen helt plötsligt. Därmed hade jag inte tiden till allt kreativt som jag hade månaden innan och det var lite kämpigt att inse det. Istället började det mesta handla om att få ihop vardagen och därmed hann jag med ungefär att redigera lite bilder som jag tog några veckor innan midsommar. Utöver det så fixade jag med hemligheter för David då detta även var Davids födelsedagsmånad. Och sista Augusti fyllde han 30 och blev därmed gubbe. Därför fick han en passande handbok om hur man blir en glad gubbe. Tragiskt nog har han inte läst den än, men vad gör det för glad är han alltid ändå. Vi började även snart kunna se allt som vi skulle kunna hitta på nu när vi hade två inkomster istället för en. Keso och Kesella blev också 2 år!
 

September

September var en månad då jag fick chansen att lära mig lite mer om hur man arbetar i större projekt. Vi påbörjade Lyktkatalogen för 2014 och det var en otroligt märklig känsla att helt plötsligt nyttja de kunskaper man hade fått under sin studietid. Det var inte direkt superstressigt på jobbet ännu utan ganska så lugnt och skönt och det innebar att jag hade mer ork när jag kom hem. En print gjordes till hemma-kontoret och en kollega som var i Ungern köpte med sig Negros till mig. Sen fick jag en glad överraskning utanför Coop en kväll med en reklam för Quorn-produkter med texten 'GÖR EN FÖRÄNDRING'. Lite sådana guldkorn som gör en glad för en lång tid framöver. Vi bokade även in vårt bröllopsdatum och började smått planera detta inför 2014.
 

Oktober

 
Oktober blev det lite mer att göra. Privat så handlade väldigt mycket om bröllopet som vi ska ha i juni. Vi tryckte upp inbjudningskort och kvällarna gick åt till att knyta band runt dem och lite sådant pill. Riktigt roligt att ha det att se fram emot. Jag påbörjade att planera en redesign av Lightgraphs hemsida och det tog minst sagt tid eftersom de fortfarande inte är färdigt. Lyktkatalogen trycktes och jag min kollega gick på föräldraledighet vilket innebar mer att göra på jobbet för min del. Jag började få en längtan efter jul och att vara lite ledig.
 

November

I Oktober fick min kompis en dotter som vi i November var och hälsade på, med oss hade vi bland annat den här scarfen som jag sydde och målade till henne. Denna månaden var första gången som jag fick någon form av karusellyrsel och kunde knappt stå eller gå eller göra någonting, knappt ens sova på grund av hur jag mådde. Riktigt läskig känsla men samtidigt skönt att det bara varade några dagar och att bli lite påmind om hur viktigt det är att ta hand om kroppen och att få sin sömn. Den sista dagen som jag var sjuk var jag tillräckligt kry för att fixa lite med 3D:n och därmed fortsatte jag på en tutorial om hur man gör en manet. Ännu inte färdig men jag är hoppfull om att bli det under 2014 istället. På jobbet kunde vi äntligen ta och köra igång med julkatalogen som var 6 veckor försenad. Jag arbetade även min första helg och blev inställd på att ha 0 fritid framöver.
 

December

 

December hade jag minsann bestämt mig för att fixa lite julfint hemma, så pepparkakshus gjordes, givetvis med egen ritning. Stormen Sven pajade min pendlingssträcka för en dag och istället för den vanliga vägen fick det bli en tripp till Värnamo. Jag jobbade mycket över för att få katalogen färdig i tid, men vi lyckades ändå inte till det tilltänkta datumet. Därför hann jag istället för intag med ett veganskt julbord med min bästa blivande man och räknade ned dagarana till vårt bröllop. Sen kom julledigheten och det var underbart skönt att kunna sova länge varje morgon utan att tänka på klockan. Vi köpte julklappar och fixade och donade inför en fin julstämning. Julafton blev bättre än väntat och allt var frid och fröjd. Mellandagarna blev till ett räddningsarbete, då min barndomshund var instängd medan min pappa hade lämnat landet och det var riktigt jobbiga dagar att få ut honom överhuvudtaget. Men efter vi hade lyckats med det så träffade vi nästan alla bekanta som vi har under dessa dagar vilket var härligt. Vi blev bjudna hem till Emma och Daniel på spelkväll och sen på nyårsafton så åkte vi med Pontus och badade på Rosenlunds äventyrsbad. Senare delen av nyårsafton var vi hos Davidsföräldrar med två hundar och Lillan fick stanna kvar där ett tag medan Ludde och vi drog vidare till Ekgatan för ytterligare firande där vi ringade in det nya året.
 
Mitt 2014 har varit både väldigt roligt och väldigt jobbigt år så nu hoppas vi på att 2014 blir bara massa roligheter och planerande för bröllop och hela alltet. Hoppas på att vi har haft nog med otur i familjen nu och att allt ordnar upp sig nu för framtiden!

 

 

Kommentarer
Postat av: David

Ett kreativt, ganska händelserikt men turbulent 2013. Bra sammanfattning som alltid :) December tycker jag kändes som en av de bästa månaderna trots allt. Nu gör vi 2014 till ett ännu bättre år; dags för kurvan att vända stabilt uppåt!

2014-01-01 @ 15:22:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0